Tuesday, March 15, 2011

HIKAYAT MERONG MAHAWANGSA : REVIEW


assalamualaikum semua...

lawa giler ummi nazira dalam cerita ni...



tanggal 10 mac filem termahal Malaysia (after PGL of corse) dah direleasekan nationwide..so aku pown memang tergedik-gedik la nak pergi...akan tetapi weekdays aku ada kelas...lagipown last week and this week a bit busy dowh..so aku pown pegi sabtu ari tu...12 mac...pukul 9 aku bertolak smpai Sunway Pyramid tepat2 pukol 10.55 pagi...teros pegi cinema beli tiket paling awal which is pukol 11 pagi..so apa yg bestnye filem HIKAYAT MERONG MAHAWANGSA ni : 


  1. gambar yang sangat lawa (tp magika lawa lg).
  2. dapat gambaran bagaimana Kedah dibuka (dalam filem dipanggil Langkasuka)
  3. gabungan pelbagai bahasa which is Malay, Chinese and English.
  4. fighting dia smart la jugak compared to filem2 melayu laen yg ada fighting scene macam bodo..HAHA!
  5. lakonan yang agak mantap from Khir Rahman, Putera Rom and Puteri from China.
  6. filem melayu first yang aku pergi tengok wayang tak rasa menyesal.
  7. filem melayu terbaik pernah aku tengok.
  8. aku suka scene Putera Rom & Puteri China bercinta kat air jatuh (air terjun)..sweet gler dowh..
apa yang best tak best pasal filem ni? : 

tengok cara panah..macam mende ntah..
  1. plot yang agak lembap.nasib baik tengok wayang takla mengantok sangat.
  2. Stephen Rahman Hughes berlakon poyo..tak ada soul..senang citer dia berlakon tak best.
  3. cara nak memanah pown salah..tak detail langsung.
  4. camera masa lawan pening sikit.
  5. watak Merong tak cukup kuat..tak nampak apa yg hebat sangat pasal Merong neyh.
  6. terseksa dengar Merong cakap bahasa melayu.
  7. skrip yang agak lemah.
  8. lepas tengok wayang keesokan harinya baru aku tahu nama Puteri China tu apa..HAHA!
macam orang gila da aku tgk rahim razali..naseb baek awekku ummi mencantikkan suasana..HAHA!
hmmm..maybe tu je la kowt..haha...eh ada lagi..aku rasa masa starting tu ada narrator macam tak perlu je..bazir masa and kos..and masa starting tu dia ada tunjuk sedutan2 masa lawan..so macam da spoil..huhu...jadi tak best da.. tapi aku still harap korang semua support la filem neyh ok...sebab kalau korang nak tau cerita ni lagi best dpd Book of Eli lakonan Denzel Washington...lagipown ni kan baru first time Malaysia nak buat cerita gempak2 cenggini..juz pelik gak la asal takde promotion sangat kat Malaysia?

p/s : naseb baek heroin dia cun..haha..aku rasa KRU kena bagi royalti kat aku sebab aku dok promote cerita kat orang..wahaha..


rating : 7/10
~skedush~

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Powered By Blogger